TV3 dokumentär om unga mammor

publicerat i Allmänt;

Alltså varför gör man ett program om unga mammor om man bara har tänkt visa en sida av de?! Jag blir så irriterad, de tar inte upp hur underbart de är att vara mamma. En ung mamma är ju en lika bra mamma som en äldre mamma. De är nog tufft som de är att vara ung och ha barn, inte själva mamma rollen utan samhällets syn på en. De är inte svårare att vara mamma till sitt barn om man är 17 lr om man är 25 lr 35 år. Väljer man att ha kvar sitt barn så är de ens eget val, ingen annan har rätt att lägga sig i!
Varför ska de vara så svårt att visa hur vackert de är att vara mamma? Varför ska de vara så stor fokus på åldern?!
Blir så förbannad,

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Frida E:

Jag måste svara på detta inlägg. Inte för att smutskasta unga mammor, men jag måste få yttra mig. Att få barn må vara det finaste som finns och självklart är det upp till var och en när man vill skaffa barn, 17 som 40 MEN man kan inte bara blunda för det faktum att man är inte är samma sak. Jag tvivlar inte på att du är en bra mamma till ditt barn men jag tror inte en sekund att man kan erbjuda sitt barn samma saker som 17åring. I samhället blir man vuxenförklarad när du är 18, alltså är du i samhällets ögon fortfarande ett barn när du är 17, jobbigt att höra kanske men så är det.

Jag tror inte att en person som är 17 kan erbjuda samma saker till sitt barn som en person som är 35. För man har inte samma förutsättningar. Synd kanske men jag tycker samtidigt att man ska ha blivit vuxen innan man sätter ett barn till livet och tar på sig ett sånt ansvar.

En 17åring har inte gått ut skolan, har sällan ett välbetalt jobb, har i dom flesta lägen inte ens flyttat hemifrån och tvingas växa upp enbart för att man nu är förälder. För att inte sen tala om hur lite erfarenhet man har jämfört med någon som levt 10 år längre. Visst, det är underbart och fint men barn, men jag tror att man missar en stor del av livet genom att sätta sig i en sits där man tvingas sätta sig själv i andra hand. Jag säger inte att man slutar leva för att man skaffar barn, tvärtom, livet får en ny vändning som jag är helt säker på att det är utom ord underbart men ingen kan förneka att det blir en stor förändring och man tvingas prioritera om.

Jag tycker att ”samhället” ibland går väl hårt ut mot unga som skaffar barn men ibland med all rätt, jag tycker inte att man ska skaffa barn när man är 15år, man kan knappt ta hand om sig själv i den åldern.

Det är själviskt och jag tycker inte det ska gå ut över ett barn. Sen tycker jag att unga föräldrar borde svälja sin stolthet och inse att dom inte har något rätt att gnälla på ”samhället”. Socialen ställer upp och hjälper så många unga föräldrar och jag tycker att ni som klagar borde skämmas och tacka för att ni får hjälp att klara av något som enligt er är så lätt och underbart. En applåd till de föräldrar som klarar av att ta hand om sina barn som unga, för jag står fast vid min åsikt att det INTE är samma sak som när man är äldre.

Kommentera inlägget här :