halv/helfabrikat?!

publicerat i Allmänt;
Ikväll så åt vi Ica basics Ravioli, oj så gott de var! Men jag kunde inte låta bli att tänka mig för när jag öppnade burken, är detta verkligen bra? När de är på konservburk och sågott som klart ska de ju tydligen inte vara så bra. Men när jag läste på inehållsförtekningen så var de ju inte mer än en grej som var lite skumt och de var stärkelse. Men annars var de ju vanliga saker, tomat, lök, durumvet osv.
De sägs ju överallt att man ska inte äta så mycket halv/helfabrikat och allt de här om skolmaten.
Hur noga ska man vara? Med sig själv och med ens barn? Ska man vara lika hård? Vart går gränsen om vad som är okej och när de blir för mycket?
Jag blir helt snurrig, vi är inte så jätte hårda, jag mena vilken "vanlig svenne" köper inte köttbullar och korv t.ex.? Ne de är en stor och svår fråga, tror nog jag får läsa på lite om detta.
Hur gör ni? =)

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Så länge man mår bra och är glad och lycklig tycker inte jag det spelar någon större roll om man äter hel/halvfabrikat. Huvudsaken är att man äter det man tycker om och mår bra av! Sen om man börjar må dåligt av vissa saker man äter så bör man väl undvika dom, men annars tycker jag att det är helt okej! Och som mamma har man inte heller så mycket tid till att stå och mala korv och rulla egna köttbullar, så gör eget när du kan och vill och ät färdigt resten av tiden!

2:a kommentar, skriven , av Farmor:

Men älskade unge! Ät varierat, burkar, fryst, färskt,hemlagat,köpes.

Men ät mycket frukt och grön.Lite socker,fett och salt.

Du vet, det blir folk av dom flesta.Kram

3:e kommentar, skriven , av Maya:

Vi äter väl det vi är sugna på och det lär vi fortsätta med när bebis har kommit. Vi är dock rätt bra på att äta färskvaror och vi tycker iallafall att det oftast är godast.

Har man tid så kan man väl undvika hel och halv fabrikat men oftast har man ju inte en hel dag att laga mat =)

Tycker att det är bra att lära barn att äta bra mat men å andra sidan tror jag inte att det gör barn särskillt illa att äta hel/halv fabrikat... Dom måste ju äta ;)



Oroa dig inte så mycket! Tror Norea och lillen kommer älska att få hjälpa till att laga riktig mat när dom blir större(än så länge märker dom ingen skillna)



PUSS!!!

4:e kommentar, skriven , av Anonym:

Hel och halvfabrikat innehåller ofta onödiga och ohälsosamma tillsatser. Dessutom är kötthalten ofta låg bland tex. köttbullar och korv. Att undvika sådan mat vinner man i det långa loppet. Laga mat från grunden och ät frukt samt grönt. Att byta ut köttet mot protein rika billiga bönor kan vara ett bra sätt att spara pengar och få i sig fibrer. Men man avlider inte av lite halvfabrikat då och då.. Lycka till! :)

Kommentera inlägget här :